Παγκόσμια ημέρα Δικαιωμάτων του παιδιού.
ΙΚΜΠΑΛ
Ένα γενναίο αγόρι.
Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα των δικαιωμάτων του παιδιού, με τα παιδιά της Δ΄ τάξης, μελετήσαμε ένα πολύ ενδιαφέρον και διαφορετικό από τα συνηθισμένα βιβλία, της Jeanette Winter. Ένα βιβλίο που αναφέρεται στην αληθινή ιστορία του ΙΚΜΠΑΛ ΜΑΣΙ και της ΜΑΛΑΛΑ ΓΙΟΥΣΑΦΖΑΪ, δύο παιδιών από το Πακιστάν που μίλησαν ανοιχτά εναντίον της αδικίας που επικρατεί στη χώρα τους. Η γενναιότητα τους μπροστά στο μεγάλο κίνδυνο εμπνέει όλους όσους γνωρίζουν την ιστορία τους. Έτσι , θεώρησα ότι θα ήταν μια πολύ καλή επιλογή για να προσεγγίσω το θέμα των δικαιωμάτων των παιδιών το οποίο συστήνω και σε σας.
Πέρυσι με τα παιδιά είχαμε
μελετήσει την ιστορία της Μαλάλα ,με το μαγικό μολύβι της, κι έτσι φέτος
ασχοληθήκαμε με την ιστορία του Ικμπάλ.
Ο Ικμπάλ όταν ήταν μόλις τεσσάρων χρονών ,οι πάμφτωχοι γονείς του
δανείστηκαν δώδεκα δολάρια από έναν ιδιοκτήτη εργοστασίων χαλιών .Σε ανταπόδοση
,ο Ικμπάλ , έγινε σκλάβος , που δούλευε καθημερινά αλυσοδεμένος, μαζί με πολλά
άλλα παιδιά ,στα σκοτεινά δωμάτια των εργοστασίων. Ώσπου μια μέρα ελευθερώθηκε
κι άρχισε με γενναιότητα να μιλάει εναντίον της παιδικής εργασίας, παρόλο τις
συνεχείς απειλές που δεχόταν . Βραβεύτηκε ,στη Βοστόνη, από το Ίδρυμα Ρίμποκ ,
για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Επίσης ο Ύπατος Επίτροπος των Ηνωμένων Εθνών για
τα Ανθρώπινα Δικαιώματα τίμησε τον Ικμπάλ ως «πρωτοπόρο στη μάχη που δίνεται
στο Πακιστάν εναντίον των σύγχρονων μορφών δουλείας που θίγουν εκατομμύρια
παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο».
Δυστυχώς , σε ηλικία δώδεκα
χρονών ,έχασε τη ζωή του καθώς έκανε ποδήλατο.
Η επεξεργασία του βιβλίου αλλά και των
μηνυμάτων που ήθελα να περάσω στα παιδιά έγινε μέσα από συζήτηση αρχικά
,θέλοντας να καταλάβουν τα παιδιά τη σημασία της λέξης «δικαίωμα » αλλά και με
πολλές άλλες δράσεις που στηρίζονται σε
διαθεματικές δραστηριότητες που σχετίζονταν με το μάθημα της γλώσσας,
των μαθηματικών , της γεωγραφίας , της τεχνολογίας και των εικαστικών. Φυσικά
δεν λείπει από την παρέα μας και το παιχνίδι .
Τα βήματα που ακολούθησα ήταν τα
εξής :
Αφού τα παιδιά κατάλαβαν τη
σημασία της λέξης «δικαίωμα» ,παρουσίασαν ποια νομίζουν ότι είναι τα δικαιώματα
των παιδιών .Στη συνέχεια έγινε η αφήγηση του βιβλίου κι ακολούθησε συζήτηση .
Βρήκαμε στην υδρόγειο σφαίρα τα μέρη που αναφέρονται στο βιβλίο κι έπειτα χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες. Οι
ομάδες δημιουργήθηκαν από εικόνες που απαρτίζουν την χάρτα των Δικαιωμάτων του παιδιού. Έτσι
τα παιδιά πήραν από μία εικόνα μέσα από ένα κουτί και όποια παιδιά είχαν τις
ίδιες εικόνες δημιούργησαν και την ομάδα τους. Ακολούθησε η τοποθέτηση των
εικόνων δίπλα από κάθε δικαίωμα στη χάρτα των δικαιωμάτων του παιδιού.
Στην αυλή του σχολείου είχα
τοποθετήσει σε διάφορα μέρη ,τέσσερα χαρτιά με QR codes αριθμημένα . Η κάθε ομάδα έπρεπε να λύσει
αρχικά ένα μαθηματικό γρίφο για να πάει στον αντίστοιχο αριθμό κωδικών.
Το κάθε χαρτί περιείχε τρείς κωδικούς .Με τα τάμπλετ τα παιδιά σκάναραν τους κωδικούς και παρακολουθούσαν δυο βίντεο σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών της UNICEF και έναν γρίφο .Στη συνέχεια θα έπρεπε να
λύσουν τον γρίφο και να βρουν σε ποιο μέρος του σχολείου ήταν κρυμμένος ένας
φάκελος. Ο κάθε φάκελος περιείχε μια ερώτηση προς απάντηση για την κάθε ομάδα.
Νικητής ήταν η ομάδα που θα ολοκλήρωνε πρώτη την αποστολή της.
Τέλος το κάθε παιδί ζωγράφισε ένα χαρταετό με μια ευχή, για
τα παιδιά όλου του κόσμου και μια παιδική φιγούρα .Όλοι μαζί φτιάξαμε ένα
κολλάζ με τον ΙΚΜΠΑΛ να πετάει τον χαρταετό του ,που σε όλη τη διάρκεια του βιβλίο κρατούσε, μαζί με τους δικούς μας
χαρταετούς.
Επιπλέον , θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον κ. Αλέξανδρο
Λιανουδάκη , δάσκαλο της ΣΤ΄ τάξης ,για την πολύτιμη βοήθεια που μας έδωσε,
γράφοντας τους γρίφους που παίξαμε.
Ευχόμαστε όλα τα
παιδιά του κόσμου να ζουν ευτυχισμένα όπως τους αξίζει γιατί όπως είπε και ο Πάουλο
Κοέλο (1947), Βραζιλιάνος Συγγραφέας , ένα παιδί μπορεί να διδάξει σε ένα
ενήλικα τρία πράγματα :να είναι ευτυχισμένος χωρίς ιδιαίτερο λόγο, να είναι
πάντα απασχολημένος με κάτι και να ξέρει να απαιτεί με όλη του τη δύναμη αυτό που θέλει !!!
Γρίφοι για
να βρουν τον αντίστοιχο φάκελο.
1.Αν τα γράμματά τους έχουν
τέλεια για εφημερία
βγάλ τους όμως ένα κάπα
στους χυμούς θα είναι κρύα.
παγκάκια –παγάκια
2.Κάποιο δάσκαλο αν θέλεις
γρήγορα σ΄αυτό θα τρέξεις
βγάλε του το πρώτο γράμμα
με κλωστές εκεί να μπλέξεις!
γραφείο-ραφείο
3.Θα τη δεις θέλεις δε θέλεις
στην αυλή να ξεχωρίζει
ένα γιώτα πρόσθεσέ της
να τη βάλεις να μυρίζει.
κολόνα-κολόνια
4.Χρήσιμο μέσα στην τάξη
να μην το χεις δεν αντέχεις
άλλαξέ του ένα γράμμα
στο κορμί σου να το έχεις.
Θρανίο-κρανίο
Δυο φορές το δεκατρία
μα θα βγάλω τα δεκάξι
αν μου πάρουνε τα έξι
πόσα θα χω μες στην τάξη?
4
Πέντε δίευρα μου δώσαν
μα έδωσα τα τρία πίσω
τι θα έχω εγώ στο τέλος
αν το ένα ευρώ δανείσω?
3
Το εφτά φορές το τρία
σε ευρώ θα υπολογίσω
τα δεκαεννιά αν δώσω
για εμένα τι θ΄ αφήσω?
2
Τρεις φορές κάνω το τρία
τα ευρώ μου να μετρήσω
αν σε δυο τέσσερα δώσω
για εμένα τι θ΄ αφήσω?
1